Tervetuloa biologiikkaan › Foorumit › Muut aiheet › Tehtävien teko › Vastaa aiheeseen: Tehtävien teko
Moi,
hyvä kysymys. Valitettavasti siihen ei minulla ole antaa yksiselitteistä vastausta. Harjoituskokeiden mallitarkaisuihin olen laittanut suuntaviivoja pisteytykselle, mutta kurssisivujen tehtävissä niitä ei ole laitettu.
Tämä johtuu kahdesta seikasta:
– osa tehtävistä ei ole vanhoja ylioppilastehtäviä, vaan yksinkertaisempia itse tekemiäni perustehtäviä. Jos näihin laittaisi pisteytyksen mukaan, voisi se antaa vaikutelman siitä, että yo-kokeessa voisi olla niin ”helppoja” tehtäviä.
– varsin moni vanhoista ylioppilastehtävistä on ajalta, jolloin yo-kokeen rakenne ja pisteytys oli erilainen. Silloin jokaisen kokeen maksimipistemäärä oli 6. Luulisin, että alkuperäisin pisteytysohjeen laittaminen näihin tehtäviin voisi sekoittaa osaa opiskelijoista.
Esseetehtävistä, joiden malliratkaisussa on lista mainittavista asioista, niin nyrkkisääntönä voisi pitää sitä, että täysiin pisteisiin vaaditaan selvästi yli puolet asioista. Jos sinua kiinnostaa jonkun tietyn tehtävän tarkka pisteytysohje, niin suosittelen etsimään kyseisen kokeen abitreenien nettisivuilta.
Toivottavasti vastaukseni auttoi. Onnea opiskeluun!
– Jani